Joan Miró. L'escala de l'evasió

16/10/2011 - 18/03/2012

L’exposició, organitzada conjuntament per la Tate Modern de Londres i la Fundació Joan Miró de Barcelona, aplega més de cent-cinquanta obres de l’artista i demostra que la seva tendència a l’aïllament contemplatiu anava acompanyada d’una resposta coherent enfront dels esdeveniments. Miró va viure uns temps turbulents i no va ser immune als seus efectes. Malgrat el seu instint per allunyar-se’n, admetia que «no hi ha cap torre d'ivori» i que «l’escala de l’evasió» ha d’estar ben arrelada en la realitat per conduir a la creativitat.

La mostra examina aquells moments, al llarg de la dilatada trajectòria de Miró, que posen de manifest el compromís de l’artista amb el seu temps. Les primeres sales, on destaquen pintures com La masia (1921-1922) i Paisatge català (El caçador) (1923-1924),  exploren els vincles amb la seva Catalunya natal, especialment amb Mont-roig –on la seva família tenia una masia–, però també la inflexió que va suposar la seva estada a París i l’alliberament creatiu del surrealisme. A la secció central, el drama de la Guerra Civil espanyola es reflecteix en el nou llenguatge pictòric de l’artista, amb obres com Natura morta del sabatot (1937) i la sèrie de les Constel·lacions (1940-1941). L'última secció examina els darrers anys de la dictadura franquista, quan l’ambició de Miró de fer pintures monumentals de gran impacte contemplatiu –entre les quals el tríptic Blau I, II, III (1961)– es contraposa amb la seva consciència del poder trencador de mitjans pictòrics més violents, com el que mostren les seves Teles cremades (1973).

PREU

Venda anticipada: www.fundaciomiro-bcn.org

Amb l'entrada de l'exposició, 2x1 a l'exposició Joan Miró. Cartells d'un temps, d'un país al Museu d'Història de Catalunya.

Activitats relacionades | Compartir

Generalitat CulturaICUB catalàFundación BBVA